Meditasjon gir livsglede


av Liv Wassum

 
Vår tids store paradoks må være all den tid mange bruker på å ha det pent, ryddig og rent – mens ens eget indre like gjerne kan forbli et mørkt, forvirrende rom.


Meditasjon er opplevelsen av sinnets grenseløse natur, når det ikke lenger domineres av mentalt skvalder som ligger som et skydekke. Alle har opplevd meditative tilstander, uten selv å ha tenkt på det som meditasjon. Du har sikkert opplevd øyeblikk hvor du bare har levd i nuet - som å ligge på en strand og kjenne solen varme, lytte til bølgene og miste begrep om tid og sted. Alle sanser er åpne og du har din fulle oppmerksomhet rettet på noe som skjer akkurat der og da.

 
HVA DET ER

Meditasjon kan være en måte å leve på, en form for selvutvikling, en måte å rense seg for negative tanker, følelser og stress, en måte å komme i kontakt med sin styrke og ressurser, en måte å oppnå det du ønsker og trenger, eller en bevissthetstilstand.  Å forklare hva som er meditasjon er vanskelig, fordi det er noe du opplever, og ord strekker ofte ikke til. Det blir på samme måte som å forklare hvordan det føles å være forelsket.
J. Krishnamurti sier dette om meditasjon: ”Vær bare oppmerksom på hva du tenker og gjør, og intet annet. Å se og høre er alt som kreves, uten tanke på belønning eller straff.”
En av de første målene for meditasjon er å roe ned den tilfeldige tankestrømmen  - som har å gjøre med negative og bortkastede tanker. En velkjent opplevelse for den mediterende er at man har hodet fullt av tanker og spørsmål før man starter, og etterhvert som man kommer inn i meditasjonen faller de vekk. Dette er fordi man når dypere inn i seg selv, til det stedet hvor du bare ER i din reneste form – hvor du besitter visdom, kreativitet og kjærlighet. Fra dette stedet kan du lettere skille det viktige fra det uviktige, og finne svar.

Meditasjon beskrives ofte som en aktivitet som skal bringe sinnets konstante strøm av tanker og inntrykk til å opphøre, for så å nå en endret bevissthetstilstand. Dette for å få en dypere kontakt med seg selv/sitt høyere jeg (alt ettersom hvordan man ser det) for å oppnå selvinnsikt, helbredelse, klarhet i et problem el.l. Teknikkene er uttallige. Det kan handle om pusteteknikker, komme tilstede i kroppen vha yogaøvelser, fokusere på en lyd, et bilde, sitte i stillhet, foreta indre reiser, gjenta et mantra, meditere på en følelse, en farge, et sted, et element, trekke inn lys, iaktta sine tanker osv osv.

Meditative teknikker er mye brukt innen ulike terapier og coaching, fordi det er en glimrende måte å få klienten til å ta nye valg, forstå, ta lærdom, utvikle seg og hente frem nedstøvete evner og talenter.
Som terapeut får jeg ofte spørsmål om hvordan jeg greier å høre på og jobbe med folks vondter og problemer og samtidig være nøytral og tilstedeværende. Svaret er daglig meditasjon!


HVA DU MÅ GI OG HVA DU FÅR

Meditasjon er trolig det beste du kan gjøre for å samle deg, stresse ned og finne svar.
Men det krever at du gjør det, trener på å reise rundt i ditt eget indre, at du tør å hilse på dine følelser og avlive noe av det du går rundt og ”tror”. Men gjør du det, vil du få fantastiske resulatater!  Jo mer du legger i det, jo mer får du igjen.

 

 

Hva du oppnår er livsglede, økt konsentrasjon, større selvbevissthet, selvtillit, indre ro, selvinnsikt, skjerpede sanser, økt intuisjon, større tilstedeværelse, du utvikler positive følelser, løser opp ubehag og smerte osv. Listen over positive effekter en svært lang. Det er også funnet at målbare funksjoner som hjerterytme, blodtrykk og hormonproduksjon påvirkes i positiv retning.
Meditasjon er også rekreasjon. Du henter deg fortere inn igjen på denne måten når du er trøtt og uopplagt. Det er en viktig kilde til refleksjon, ettertanke og selvforståelse. Den bringer inn dybde i tilværelsen og får deg til å se både deg selv og andre i et annet lys.


HVORDAN LÆRE DET

Hvilken meditasjonsform du skal velge avhenger av hva du er villig til å legge i det. Er du ute etter store resultater krever det at du jevnlig setter av tid, i tillegg til en porsjon utholdenhet og vilje til å møte deg selv på godt og vondt. Jeg nevner dette fordi jeg har sett hvordan mange faller av lasset etter kort tid fordi man ikke bare møter glede, fred og ro hver eneste gang. Vi inneholder som kjent mer enn det... Og etter en periode med stillstand og/eller at du møter ubehagelige og fortrengte sider i deg selv kan man lett gi opp. Det er nettopp da du må fortsette!
Det er veldig mange måter å lære det på. Du kan gå til innkjøp av bøker, lytte til en CD, delta på kurs, forsøke deg på egenhånd. Noen meditasjonsformer er mer kreative og lekende, mens andre er strengere og krever større grad av selvdisiplin. Noen er åndelig orientert, hvor det mediteres på lys, prana (livskraft), symboler, chakraer og eksistensielle spørsmål mens andre går i retning av visualisering, indre reiser, yoga, selvforsvarskunst eller pusteteknikker. Store gamle tradisjoner som kabbala, sufisme, buddmisme, taoisme og hinduismen har mye til felles selv om oppbygging og vektlegging varierer.

Endel velger å lære meditasjon individuelt vha en terapeut. Det er mange fordeler forbundet med det. En kinesiolog el.l vil kunne fortelle deg/teste ut hvor du skal begynne, hva som kan passe for deg, med hvilke intervall osv. I tillegg får du oppfølging ift hva du støter på underveis. Når man legger ut på reise i sinn og sjel kan man møte på ting det er vanskelig å komme til bunns i.